Erasmus+ blog oldala

Az ERASMUS+ blog oldala: https://dfgerasmus.home.blog/

Erasmus Összefoglaló

„Jó pap holtig tanul”
Erasmus+ KA1 2020-as pályázat

 

A 2020-as Erasmus+ projektünkben egyrészt nyelvtanáraink és nem nyelvtanáraink idegen nyelvi
kompetenciáit terveztük fejleszteni, mert ezt iskolánk számára szakmailag létfontosságúnak érezzük.
A nyelvtanáraink kultúrtörténeti-módszertani képzéseken meglévő nyelvismeretüket kívánták
gazdagítani. Nem nyelvszakos kollégáink és technikai dolgozóink idegen nyelvtudásának
fejlesztésével az egyéni és az iskolai kapacitásokat kívántuk növelni, célunk az iskola nemzetközi
szinten való aktívabb megjelenése, külföldi iskolákkal való kapcsolatfelvétel és együttműködés. Olyan
projektek beindítását terveztük meg, melyekbe nem egy szűk tanári csapat, hanem az iskola egésze
be tud kapcsolódni. A nemzetköziesítés sikerének egyik záloga, hogy tanulóink képesek legyenek és
akarjanak nemzetközi projektekben részt venni. Ennek előmozdítására módszertani ismereteinket is
bővíteni kívántuk, hogy egyszerre fejleszthessük önállóságukat és társaskompetenciáikat. Kíváncsiak
voltunk arra, hogy más országok iskolarendszere milyen módon készíti fel a diákjait az állandó
alkalmazkodás és változás kényszerére, ezért jobshadowingokat készítettünk elő 2 spanyol és egy
görög középiskolában. Mivel tanáraink átlagéletkora 50 év körül van, a tanári kiégésprevenció is
szándékunk volt.
A pályázathoz eredetileg 21 fő csatlakozott, majd a kurzusok változtatása miatt végül 22 főre bővült a
csapat. A tevékenységek kiválasztásánál az Európai fejlesztési tervünkből kiindulva három irányt
jelöltünk meg: a nyelvi képzéseket, a módszertani képzéseket és az intézménylátogatásokat.
Mindannyian teljesítettünk egyéni tanári mobilitást, 1 illetve 2 hetes kurzusokkal. Nyelvtanáraink
közül hatan (angol, olasz, spanyol) nyelvtanári-kultúrtörténeti, szakmódszertani képzésekre mentek.
Egy kisebb szelete volt a programunknak a nem nyelvtanár kollégák idegen nyelvi kompetenciáinak
fejlesztése: egy kolléga német, hárman angol nyelvű képzéseken vettek részt. Másik célunknak
megfelelően módszertani kurzust választott és teljesített 10 fő. Itt változatos témák jelentek meg: az
állampolgári jogok és a tanulói részvétel erősítése, vagy a drámapedagógiától a különféle applikációk
megismerésén és a játékosítás eljárásain át a CLIL módszerig bezárólag. Intézménylátogatás már az
előző pályázatunkban is szerepelt. Most három egyhetes jobshadowingot valósítottunk meg 2-2
kiutazóval, két spanyol és egy rodoszi iskolába látogattak el a kollégáink.
 
 

Részletes beszámolók (2020)

Erasmus+ összefoglaló 2019

2019-ben ismét nyertünk az Erasmus + pályázaton. Pályázatunk kiindulópontja a 2018-ban tartalék listára került és végül nem megvalósult Gáspár Róbert és Kis Éva által készített pályázati anyag volt, ezt gondoltuk újra, alakítottuk át.  

A korábbi évek célkitűzéseit építettük tovább a 2019-es évben is. Összesen 25 egyéni mobilitást és két job shadowingot valósítottunk meg, a projekthez kapcsolódva egy eTwinningben diákjaink egy nemzetközi munkában vettek részt. Az egyéni mobilitások 3 terület: nyelvtanári, módszertani és nyelvtanfolyami képzések köré épültek.  A mobilitásokkal nyelvtanáraink szaktárgyi kompetenciáit és módszertani ismereteit kívántuk bővíteni, felfrissíteni, ezért  10 nyelvtanárunk jelentkezett nyelvi-szakmai-módszertani és ország-, kultúrismereti tudásukat mélyítő  képzésre. Örülünk annak, hogy iskolánkból egyre többen csatlakoznak a pályázatainkhoz olyanok is, akik nem nyelvet tanítanak. Mivel fontosnak tatjuk nem nyelvtanáraink idegen nyelvi kompetenciáinak  fejlesztését is, így 2019-ben négyen végeztek közülük angol/német nyelvi kurzust, ezzel nemcsak a saját, de egyúttal az iskolai lehetőségeket is gazdagítva.  A résztvevők harmadik csoportjába azok tartoztak, akik valamilyen friss módszertani-pedagógiai-digitális ismereteket szereztek,  azzal a szándékkal, hogy diákjaink és a magunk számára is élvezetesebb legyen az oktatásuk, képesek legyenek olyan kompetenciáikban is fejleszteni a diákjainkat, amelyek a munkaerőpiac számára is hasznosak: pl. önállóság, kreativitás, együttműködési készség, problémamegoldás. A képzésekről hazahozott ismeretek jelentős részét a digitális oktatás alatt tudtuk alkalmazni. Célunk volt más országok pedagógiai sikere okainak a megismerése is job shadowingokon keresztül. Eredetileg 3 kétszemélyes job shadowingra készültünk, és a járványhelyzet ellenére ebből kettőt sikerült is megvalósítanunk: egy grazi két tanítási nyelvű gimnáziumba és egy tallinni középiskolába látogattak el pedagógusaink. A hazahozott ismereteket több körben disszemináltuk: egymás között, iskolánk többi pedagógusa előtt, Erasmus Days keretében a programban részt vevő többi szegedi iskolával közösen. Az élményekből és a módszertani ötletekből iskolai blogot indítottunk, amely elérhető bárki számára. Sajnos, a tervezett Erasmus + programhetünk a járvány miatt elmaradt, de az előkészítése megtörtént, ezt amikor lehetőségünk lesz rá, pótoljuk.

A projektet mi eredményesnek tartjuk: a mobilitások hatására kiutazó pedagógusaink nyelvi-módszertani kompetenciáikban, kulturális és történelmi ismereteikben gazdagodtak. Megismerték más országok oktatási rendszerét, személyes barátságokat köthettek, amelyeken keresztül az iskolai kapacitásokat is bővítették. Kollégáink olyan élményeket éltek át, amelyek hatására erősebb és derűsebb lélekkel kezdték a következő tanévet. A tanári karon kívül a technikai dolgozóinkat is sikerült bekapcsolnunk a pályázatba. Novotny Katalin kolléganőnk e-Twinnigen keresztül egy csoportját is bevonta egy nemzetközi feladatba, amelyben diákjaink önállóságát, idegen nyelvi kompetenciáit, világlátását is fejlesztette. Újabb nemzetközi kapcsolatokat szereztünk, amelyeket a következő pályázatainkhoz felhasználhatunk.

ERASMUS+ summary 2019

In 2019 our school won an Erasmus+ scholarship yet another time. The foundations of that project proposal was the one compiled and written by Róbert Gáspár and Éva Kis in 2018 as it had been classified as a substitute project and was not awarded a grant. We repurposed it and transformed it. 

We decided to further the objectives of previous years in 2019, too. We managed to execute 25 individual mobilities, two job shadowing trips, and our students participated in an international eTwinning project. The individual mobilities revolve around three areas: language teaching pedagogy, methodology courses and language courses. The mobilities served to improve and refresh the methodological competencies and subject knowledge of our language teachers, so ten language teachers applied for courses to improve their linguistic, methodological and cultural knowledge. We are very content to see that more and more people join our project who are not involved in language teaching. We consider it very important to improve the foreign language competencies of the non-language teachers, four colleagues took part in English/German courses in 2019 enriching not only their own personal opportunities but those of the school as well. The third part of the participants were those who went for courses on up-to-date digital methodologies in order to make their own educational style more enjoyable for the students and themselves. It also help improve our students with competences that are important for the job market: e.g independence, creativity, cooperation and problem-solving. The period of digital education presented us with the perfect opportunity to put the skills and knowledge acquired during the courses to good use.  Our aim with the job shadowing trips was to understand and shed some light on the education success of other nations. The original plan was to carry out three trips involving 2 colleagues in each, but the COVID-19 situation only allowed two to be complete: one destination was a bilingual high school in Graz, Austria whereas the other was a hush school in Tallinn, Estonia. We shared all that we learned during several dissemination events: we had several workshops and conferences for the Erasmus+ team, for all the teachers in our school and as part of the nationwide Erasmus Days, we participated in an elaborate program with several other schools in Szeged. We started a blog to be able to record, catalog, share and find our experiences and methodological ideas; it is obviously available for anybody in the world. We had great hopes and plans for our traditional Erasmus+ week, but the pandemic did not allow this to happen. All the preparations were done, so, if it becomes possible, we will try to hold the event.

As far as we are concerned, the project was successful: as a result of the mobilities, our colleagues had the chance to improve their language skills, their methodological inventory and their cultural-historical competences. They got to learn about the educational systems of other countries, the established personal relationships which actually expanded school capacities. Our colleagues had the chance to experience such situations and events that helped them start the following academic year with more strength and optimism. We also managed to involve technical support staff in the project, not only teaching faculty. Ms Katalin Novotny managed to carry out an international e-Twinning project with her students in order to help improve the independence, foreign language skills, and worldview of our students. We established new international relationships and we hope to use these in our future projects.

Részletes beszámolók (2019)

Bevezető 2017

Intézményünk, a Szegedi Deák Ferenc Gimnázium 2017-ben harmadjárapályázott sikeresen az Erasmus+ tanár-továbbképzési program keretein belül KA1 mobilitási projektek elnyerésére.  Tanáraink továbbképzésében három célt jelöltünk meg:

  1. nyelvszakosaink nyelvi-módszertani kompetenciáinak fejlesztését;
  2. a nem nyelvszakosok gyakorlati nyelvtudásának felfrissítését, gazdagítását idegen nyelvi környezetben;
  3. a 21. századi modern oktatás szemléletben, gondolkodásban, módszerekben megjelenő újdonságainak megismerését.

A választott három témakör azokat az irányokat jelöli, amelyeket iskolánk elismert magas színvonalú oktatói-nevelői munkájának a fenntartásához és a mindenkor szükséges megújuláshoz szükségesnek gondolunk.

Tantestületünkből harmada, 25 pedagógus 26, egy- és kéthetes mobilitáson vett részt Angliában, Írországban, Máltán, Olaszországban, Franciaországban, Spanyolországban, Ausztriában és a Cseh Köztársaságban 2016. július és augusztus hónapokban.

 

 

A továbbképzések célja egyrészt a résztvevők módszertani megújítása volt. Ez nélkülözhetetlen a Z generáció minél sikeresebb megszólításához, a velük való minél eredményesebb tanári munkához. A 21. században új módszerekre, szemléletre, tanári és tanulói hozzáállásra van szükség, hogy diákjaink önálló, felelősségteljes és kreatív polgárokká váljanak.

A kulturális elemekkel gazdagított nyelvi képzések az interkulturalitás és transzkulturalitás értékeit, európaiságunkat erősítik meg. A résztvevők egy része korábbi mobilitásaira épülő új képzésekre pályázik, de az is megfigyelhető, hogy a projektszemlélet terjed a tantestületünkben, mert új pályázóink is vannak.

  

 A 2017-es projekt célja pedagógusaink nyelvi, módszertani, szemléletbeli gazdagodásán kívül, hogy iskolánk számára az előző  pályázatainkban már megkezdett nemzetközi nyitást folytassuk és továbbépítsük. Célkitűzéseinket három lépésben kívánjuk megvalósítani.

Rövid távon a résztvevők nyelvi, szakmai, módszertani, digitális kompetenciáinak fejlődésével bővültek az intézményi kapacitásaink. A 2018. márciusi Erasmus projekthét rendezvényein a diákok és a projekthez eddig még nem társuló kollégáink bevonásával építettük be és mutattuk meg mindazt a gyarapodást, amit a képzéseknek köszönhetünk. A projekthét hatására tovább facilitáltuk kollégáink személyes és szakmai megújulását, növeltük a tanári és tanulói aktivitást, erősítettük a projektszemléletet és -használatot.

Középtávon a pályázathoz kapcsolódóan végrehajtott eTwinningekkel bevonjuk diákjainkat is a kialakuló új nemzetközi kapcsolatainkba, ezzel digitális, nyelvi és szociális kompetenciáik erősítésén túl elkötelezettségüket is fokozzuk az elkövetkezendő pályázatok iránt. Remélhetőleg hosszú távú eredménye jelenlegi projektünknek a szakmaiság erősödésén túl az előkészített job shadowing együttműködések beindulása, amennyiben a 2018-as pályázatunkat is elfogadják. Következő célunk már a stratégiai partnerségi kapcsolatok kialakítása lesz.

Részletes beszámolók (2017)

Erasmus+ Pályázat összefoglalója (2016)

Intézményünk a 2015 / 2016-os tanévben ismét sikeresen pályázott az Erasmus+ KA1 mobilitási programban. Július és augusztus során 22 pedagógus vett részt egy és kéthetes továbbképzéseken Angliában, Írországban, Máltán, Olaszországban, Németországban, Franciaországban és Ausztriában.

A kurzusok között szerepeltek módszertani továbbképzések, különböző kulturális témákkal színesített nyelvi kurzusok, a digitális kompetenciát, valamint a hatékony kommunikációt és coaching eszköztárat fejlesztő tanfolyamok.

A projekt egyik fő célja az intézményi kapacitások bővítése nyelvi, szakmai és digitális kompetenciák terén, kollégáink személyes és szakmai megújulása, valamint a nyelvi sokszínűség növelése iskolánkban azzal a céllal, hogy a tanári kar és a diákság nyelvileg, szakmailag és IKT eszközök területén maximálisan felkészült legyen színvonalas online és stratégiai partnerségi kapcsolatokban való szerepvállalásra.

A projekt emellett lehetőséget biztosít a szemléletformálásra, az Erasmus+ programokkal és az eTwinninggel kapcsolatos tudatosság és fogékonyság növelésére, hogy a tantestületben és a tanulókban kialakuljon a pozitív attitűd és az aktív részvétel igénye. A pályázatírás és projektmunka területén szerzett személyes és intézményi tapasztalat a jövőben is tervezett KA1 és KA2 Erasmus pályázatokban kamatoztatható. A mobilitási pályázatunk hosszú távú célkitűzése új nemzetközi együttműködések kialakítása, gimnáziumunk hírnevének és nemzetközi dimenziójának megerősítése.

Részletes beszámolók (2016)

Részletes beszámolók (2015)

Korszerű tudás integrálása egy megújuló iskolában – Erasmus pályázat

2015 júliusában és augusztusban egy nyertes, 12730 eurós Erasmus+ mobilitási pályázat keretén belül iskolánk öt tanára vett részt egy- és kéthetes angol nyelvű továbbképzéseken Angliában, Írországban és Máltán. A kurzusok célnyelvi, digitális és módszertani kompetenciák, CLIL és brit kultúra köré szerveződnek.

A projekt célja a résztvevők idegen nyelvi, módszertani és digitális kompetenciájának fejlesztése, oktatási segédanyagok beszerzése, online eszközök és források, illetve új módszertani irányzatok megismerése, elsajátítása, mindezek integrálása a tanítás folyamatába, valamint a megszerzett ismeretek, tapasztalatok és produktumok minél szélesebb körű terjesztése a kollégák között. A program kiemelt célként tűzi ki az intézmény nemzetközi kapcsolatrendszerének bővítését online és mobilitási együttműködéseken keresztül, valamint a külföldi továbbképzésben résztvevő kollégák számának növelését. A program eredményeként várhatóan növekszik az interkulturális tapasztalatokkal rendelkező, motivált és önfejlesztésre igényes tanárok és diákok száma, iskolánk nemzetközi dimenziója megerősödik.

Az alábbiakban megosztjuk kollégáink rövid beszámolóját a programról.

Gáspár Róbert beszámolója:

Az Erasmus mobilitási ösztöndíjnak köszönhetően két hetet töltöttem Londonban az International House London szervezésében tartott Content and Language Integrated Learning tanfolyamán. A CLIL lényege a különböző szaktárgyak angol nyelven történő tanításának módszertana, így a tanfolyam során különböző módszereket tanultunk arra vonatkozóan, hogyan erősítsük a diákok nyelvtudását különböző szaktárgyi tartalmak tanításával.

A kurzuson elsajátított ismereteken kívül az ösztöndíjnak köszönhetően részt vehettem egy saját szervezésű tanfolyamon: felfedezhettem London városát, annak kulturális és történelmi sokszínűségét, és mindazt a multikulturális környezetet, amit rengeteg nemzet londonivá váló képviselője alkot.

Nagyon hálás vagyok az Erasmus programnak ezért a lehetőségért, mert nemcsak frissíthettem szakmai tudásomat, hanem számos múzeum, kulturális és sportesemény látogatásával megismerhettem a világ egyik legvarázslatosabb városát.

Engi Katalin beszámolója:

A program keretében két hetet töltöttem Írország fővárosában, Dublinban. A város, az emberek és továbbképzés minden momentuma a történelem, a hagyományok és 21. század világa közötti kapcsolatteremetésről szólt. A Clontarf nevű városrész, ahol laktam például arról nevezetes, hogy itt zajlott 1014-ben az a csata, melyben Brian Boru, Írország főkirálya legyőzte a vikingeket, ami azután teret adott az angol befolyás növekedésének.

A motivációm a tanfolyam kiválasztásával kapcsolatban az volt, hogy nyolcévi, az iskolavezetésben végzett munka után visszamenve tanítani úgy éreztem, hogy szükségem lesz módszertani feltöltődésre, hogy a digitális világban született diákokat meg tudjam szólítani.

A tanfolyam témája a „flipped classroom” elméletére épült, melynek az a lényege, hogy a diák digitális anyagot kap a tanártól, amit otthon meg kell tanulnia/írnia/néznie, tehát valamilyen feladatot végrehajtania. A tanórán pedig innen indulva viszik tovább a témát, erre építve folyik tovább az óra. Minden, amit megmutattak nekünk, olyan ötlet, mely nélkül szerintük a nem túl távoli jövő iskolája már nem létezhet.

Ha nem is lesz általánosan és kizárólagosan elfogadott még a magyar iskolákban, a módszer sok eleme teljesen jól bevethető a tanítási folyamatba a Deák Gimnáziumban is, egyszerűen csak a diákoknál lévő technikai eszközöknek is szerepet kell adni. A tanár rengeteg befektetett előkészületi munkával a szabadidőben végzett tevékenységre építve ad számukra feladatot, így vezetve rá őket a nyelv automatikus használatára.

Természetesen feltétlenül meg kell tanítani a diákoknak, hogy a digitális világnak is megvan a maga etikettje, amit mindenkinek el kell sajátítania.

Békei Gabriella beszámolója:

2015 augusztusában vettem részt Máltán, egy ötnapos kurzuson az Erasmus+ program keretében. A tanfolyamon olyan online eszközökkel, forrásokkal ismerkedtünk, amelyek használata segíti a tanítás-tanulás folyamatát. A gyakorlatorientált képzésen lehetőségem nyílt ezeket az eszközöket kipróbálni és az alapokat elsajátítani. Egy helyi családnál laktam, így bepillanthattam a máltaiak hétköznapjaiba is. Nagy élmény volt emellett külföldi tanárokkal ismerkedni, tapasztalatot cserélni, valamint megismerkedni Málta számos nevezetességével. Szakmailag megújulva és sok személyes élménnyel gazdagodva tértem haza.

Gebula Judit beszámolója:

2015. augusztus 16-13-ig egy hetet töltöttem Máltán az Erasmus+ ösztöndíjnak köszönhetően.

Egy CLIL – Content and Language Integrated Learning – kurzuson vettem részt, ahol rengeteg tapasztalatcserére nyílt módunk, megoszthattuk egymással a gyakorlatban alkalmazott új módszertani megközelítések előnyeit és hibáit, és nem utolsó sorban, magánbeszélgetéseink során az iskolák közötti kapcsolatépítést is megkezdhettük. Az ott lévő kollégák beszámolhattak a saját iskolájukban tapasztalt testvériskolai rendszerekről, amely a hallottak alapján ítélve, különösen az osztrák iskolákban működik hatékonyan.

A Máltán töltött egy hét természetesen egyéb hozadékkal is járt. A kiválóan szervezett kirándulások alkalmával igen nagy tudású idegenvezetők kalauzoltak bennünket, így nem csupán módszertani és angol nyelvi továbbképzésen voltam, hanem történelmi irányú szaktudásomat is széleskörűen fejleszthettem.

Hazatérve rengeteg új tapasztalattal kezdhettem meg az új tanévet, és az Erasmus+ továbbképzésen részt vett többi kollégámmal egyetértettünk abban, hogy az élethosszig tartó tanulási folyamatban kivételesen hasznos lehetőséget kínál egy-egy ilyen továbbképzés, ahol több területen egyszerre művelhetjük önmagunk.

J. Fekete Melinda beszámolója:

Az Erasmus+ program keretében 2015 augusztusában kéthetes továbbképzésen vettem részt az angliai Canterburyben. A festői, történelmi és irodalmi hagyományaira büszke kisvárossal igen kevés időnk volt ismerkedni, mivel óraink a közeli campusban reggeltől estig tartottak.

A kurzus címében és tematikájában rendkívül összetett programot kínált: a brit életmóddal, a legszélesebb értelemben vett kultúrával és a modern nyelvhasználattal ismertetett meg bennünket.

A vállalás profi trénereink professzionális teljesítményének köszönhetően maximálisan teljesült. Ráadásként rengeteg módszertani tippet kaptunk, csoporttársaimmal pedig olyan közösséget alkottunk, akikkel azóta is tartjuk a szakmai kapcsolatot, és komolyan foglakoztat bennünket a további együttműködés lehetősége.